Az orsók belsõ tisztítása, karbantartása
- Lakkbenzin
- Mosóbenzin
- Foltbenzin (Vigyázat, erõsen párolog, rendkívül tûzveszélyes!)

A fékrendszer is alapos karbantartást igényel. Mind az elsõ, mind a hátsó fék, ha szárazon fut, hatása nem egyenletes, letapadhat, illetve megugorhat. A fékrendszer karbantartása megakadályozza a zsinórok szakadását, természetesen megfelelõ beállítás esetén. Tisztítása a belsõ szerkezetnél használt oldószerekkel, benzinekkel történhet. A féklamellák speciális kenõanyagot igényelnek. A felhasználható kenõanyag követelménye, hogy nyomás hatására a féklamellák közül ne nyomódjon ki. Kenõanyagnak (ha a gyártó nem használ, illetve ajánl speciális anyagot) szilikonzsír-szilikonolaj keveréket használjunk. A bonyolultabb fékrendszerek (harci fék, nyeletõfék) szétszerelése, tisztítása bonyolultabb feladat, ha nincs benne gyakorlatunk, bízzuk inkább szakemberre.

A zsinórvezetõ görgõ karbantartása során a rögzítõ csavar eltávolítása után száraz, tiszta ruhával kitisztítjuk a görgõ csúszó részeit, illetve csapágyát, csapágyait. A görgõ alatt lévõ siklócsapágyat oldószerben ki lehet mosni. A rögzítõ csavar szétszerelésénél a felkapókar küllõje eltávolodhat a csavar eredeti helyétõl, összeszerelésnél a helyére kell hajlítani. Ez a feszültség, illetve elhajlás amúgy is akadályozhatja, fékezheti a felkapókar mûködését. Szükséges a görgõ alatti golyóscsapágy ellenõrzése, mert fõleg a fonott zsinór igen sok vizet hord fel és juttat a görgõhöz. Összeszerelés elõtt olajozni, vagy zsírozni kell a zsinórvezetõ szerkezetét. Külsõleg a görgõt tanácsos idõnként újraolajozni kívülrõl, azután letörölni. A görgõ alatti golyóscsapágy elhasználódásának, rozsdásodásának velejárója a terhelés (bevontatás) alatti kellemetlen hang (gyakori jelenség!).
Kenõanyagok
Általános szempont, hogy a peremfutó orsó kenéséhez használt anyagoknak nagy hõállóságúaknak kell lenniük. Nem az orsó szerkezeti elemeinek használat, vagy terhelés alatti melegedése, hõterhelése miatt (ez nem számottevõ), hanem a szélsõséges külsõ hõmérsékletben(kb.-30 plusz 40 C fok) is maradéktalanul meg kell felelnie. Hideg bena nem megfelelõ zsír, vagy olaj megdermed, az orsó futása nehézzé, a hajtókar kellemetlenül nehezen forgathatóvá válik.

Milyen kenõanyagokat használjunk?
- Hõálló csapágyzsír
- Minden mozgó alkatrész közé (fogaskerék, csiga, kulissza, stb.)
- Mûszerolaj (nem étolaj!)
- Zsinórvezetõ görgõ
- Dobtartó tengely és a csiga közé
- Hajtókar fogantyú
- Azonnal megálló visszaforgásgátló
- Egyes orsóknál a használati utasításban jelzett olajozási pontok
Cikkünkben Siági Lajos szervízmester tanácsaira támaszkodtunk.
Az orsók külsõ karbantartása
0 hozzászólás
Hozzászólások