Az orsók belsõ tisztítása, karbantartása

Melyek az alkalmazható oldószerek?
  • Lakkbenzin

  • Mosóbenzin

  • Foltbenzin (Vigyázat, erõsen párolog, rendkívül tûzveszélyes!)
A belsõ alkatrészek lemosásával eltüntetjük a koszos, elhasználódott régi kenõanyagot. Az alkatrészek megtisztítása nélkül a zsír pótlása értelmetlen és felesleges. A golyóscsapágyakat semmiképpen ne tisztítsuk benzinnel. A nyitott golyóscsapágyak szélén összegyülemlett szennyezõdések a golyók közé kerülve tönkretehetik a csapágyat. A rozsdás-koszos csapágyat cserélni kell. A hibás golyóscsapágy kisebb szennyezõdés esetén az orsó mûködésében zavart nem okoz, csak kellemetlenül zajossá válik. Az egyszerûbb visszaforgásgátlók nem igényelnek különösebb odafigyelést sem a tisztítás, sem a kenõanyagok tekintetében, de az azonnal megálló visszafutásgátló rendszerek csak teljesen tiszta oldószerrel tisztíthatók.

Oldószer

A fékrendszer is alapos karbantartást igényel. Mind az elsõ, mind a hátsó fék, ha szárazon fut, hatása nem egyenletes, letapadhat, illetve megugorhat. A fékrendszer karbantartása megakadályozza a zsinórok szakadását, természetesen megfelelõ beállítás esetén. Tisztítása a belsõ szerkezetnél használt oldószerekkel, benzinekkel történhet. A féklamellák speciális kenõanyagot igényelnek. A felhasználható kenõanyag követelménye, hogy nyomás hatására a féklamellák közül ne nyomódjon ki. Kenõanyagnak (ha a gyártó nem használ, illetve ajánl speciális anyagot) szilikonzsír-szilikonolaj keveréket használjunk. A bonyolultabb fékrendszerek (harci fék, nyeletõfék) szétszerelése, tisztítása bonyolultabb feladat, ha nincs benne gyakorlatunk, bízzuk inkább szakemberre.

Horgászorsó karbantartás

A zsinórvezetõ görgõ karbantartása során a rögzítõ csavar eltávolítása után száraz, tiszta ruhával kitisztítjuk a görgõ csúszó részeit, illetve csapágyát, csapágyait. A görgõ alatt lévõ siklócsapágyat oldószerben ki lehet mosni. A rögzítõ csavar szétszerelésénél a felkapókar küllõje eltávolodhat a csavar eredeti helyétõl, összeszerelésnél a helyére kell hajlítani. Ez a feszültség, illetve elhajlás amúgy is akadályozhatja, fékezheti a felkapókar mûködését. Szükséges a görgõ alatti golyóscsapágy ellenõrzése, mert fõleg a fonott zsinór igen sok vizet hord fel és juttat a görgõhöz. Összeszerelés elõtt olajozni, vagy zsírozni kell a zsinórvezetõ szerkezetét. Külsõleg a görgõt tanácsos idõnként újraolajozni kívülrõl, azután letörölni. A görgõ alatti golyóscsapágy elhasználódásának, rozsdásodásának velejárója a terhelés (bevontatás) alatti kellemetlen hang (gyakori jelenség!).

Kenõanyagok

Általános szempont, hogy a peremfutó orsó kenéséhez használt anyagoknak nagy hõállóságúaknak kell lenniük. Nem az orsó szerkezeti elemeinek használat, vagy terhelés alatti melegedése, hõterhelése miatt (ez nem számottevõ), hanem a szélsõséges külsõ hõmérsékletben(kb.-30 plusz 40 C fok) is maradéktalanul meg kell felelnie. Hideg bena nem megfelelõ zsír, vagy olaj megdermed, az orsó futása nehézzé, a hajtókar kellemetlenül nehezen forgathatóvá válik.

kenõanyagok

Milyen kenõanyagokat használjunk?
  • Hõálló csapágyzsír

  • Minden mozgó alkatrész közé (fogaskerék, csiga, kulissza, stb.)

  • Mûszerolaj (nem étolaj!)

  • Zsinórvezetõ görgõ

  • Dobtartó tengely és a csiga közé

  • Hajtókar fogantyú

  • Azonnal megálló visszaforgásgátló

  • Egyes orsóknál a használati utasításban jelzett olajozási pontok

Cikkünkben Siági Lajos szervízmester tanácsaira támaszkodtunk.

Az orsók külsõ karbantartása

0 hozzászólás

Hozzászólások

Sügér párolva halas képek faddombori dévécsé horgok felerositese Shimano Biomaster XTA TOP MIX Eteto kukorica Fehe-to Dam MAD D-Fender Specialist horgászati készség szalkszenzmárton tökmagpogácsa uranoscopus a pisztráng sarospatak grébics csonakszállito utanfuto dam super natural pilk Lampetra fluviatilis besztereci magán tó tardos malomvölgy rinyaszentkirály süllö ára Csépai bojlis pálya