Az orsók belsõ tisztítása, karbantartása

Melyek az alkalmazható oldószerek?
  • Lakkbenzin

  • Mosóbenzin

  • Foltbenzin (Vigyázat, erõsen párolog, rendkívül tûzveszélyes!)
A belsõ alkatrészek lemosásával eltüntetjük a koszos, elhasználódott régi kenõanyagot. Az alkatrészek megtisztítása nélkül a zsír pótlása értelmetlen és felesleges. A golyóscsapágyakat semmiképpen ne tisztítsuk benzinnel. A nyitott golyóscsapágyak szélén összegyülemlett szennyezõdések a golyók közé kerülve tönkretehetik a csapágyat. A rozsdás-koszos csapágyat cserélni kell. A hibás golyóscsapágy kisebb szennyezõdés esetén az orsó mûködésében zavart nem okoz, csak kellemetlenül zajossá válik. Az egyszerûbb visszaforgásgátlók nem igényelnek különösebb odafigyelést sem a tisztítás, sem a kenõanyagok tekintetében, de az azonnal megálló visszafutásgátló rendszerek csak teljesen tiszta oldószerrel tisztíthatók.

Oldószer

A fékrendszer is alapos karbantartást igényel. Mind az elsõ, mind a hátsó fék, ha szárazon fut, hatása nem egyenletes, letapadhat, illetve megugorhat. A fékrendszer karbantartása megakadályozza a zsinórok szakadását, természetesen megfelelõ beállítás esetén. Tisztítása a belsõ szerkezetnél használt oldószerekkel, benzinekkel történhet. A féklamellák speciális kenõanyagot igényelnek. A felhasználható kenõanyag követelménye, hogy nyomás hatására a féklamellák közül ne nyomódjon ki. Kenõanyagnak (ha a gyártó nem használ, illetve ajánl speciális anyagot) szilikonzsír-szilikonolaj keveréket használjunk. A bonyolultabb fékrendszerek (harci fék, nyeletõfék) szétszerelése, tisztítása bonyolultabb feladat, ha nincs benne gyakorlatunk, bízzuk inkább szakemberre.

Horgászorsó karbantartás

A zsinórvezetõ görgõ karbantartása során a rögzítõ csavar eltávolítása után száraz, tiszta ruhával kitisztítjuk a görgõ csúszó részeit, illetve csapágyát, csapágyait. A görgõ alatt lévõ siklócsapágyat oldószerben ki lehet mosni. A rögzítõ csavar szétszerelésénél a felkapókar küllõje eltávolodhat a csavar eredeti helyétõl, összeszerelésnél a helyére kell hajlítani. Ez a feszültség, illetve elhajlás amúgy is akadályozhatja, fékezheti a felkapókar mûködését. Szükséges a görgõ alatti golyóscsapágy ellenõrzése, mert fõleg a fonott zsinór igen sok vizet hord fel és juttat a görgõhöz. Összeszerelés elõtt olajozni, vagy zsírozni kell a zsinórvezetõ szerkezetét. Külsõleg a görgõt tanácsos idõnként újraolajozni kívülrõl, azután letörölni. A görgõ alatti golyóscsapágy elhasználódásának, rozsdásodásának velejárója a terhelés (bevontatás) alatti kellemetlen hang (gyakori jelenség!).

Kenõanyagok

Általános szempont, hogy a peremfutó orsó kenéséhez használt anyagoknak nagy hõállóságúaknak kell lenniük. Nem az orsó szerkezeti elemeinek használat, vagy terhelés alatti melegedése, hõterhelése miatt (ez nem számottevõ), hanem a szélsõséges külsõ hõmérsékletben(kb.-30 plusz 40 C fok) is maradéktalanul meg kell felelnie. Hideg bena nem megfelelõ zsír, vagy olaj megdermed, az orsó futása nehézzé, a hajtókar kellemetlenül nehezen forgathatóvá válik.

kenõanyagok

Milyen kenõanyagokat használjunk?
  • Hõálló csapágyzsír

  • Minden mozgó alkatrész közé (fogaskerék, csiga, kulissza, stb.)

  • Mûszerolaj (nem étolaj!)

  • Zsinórvezetõ görgõ

  • Dobtartó tengely és a csiga közé

  • Hajtókar fogantyú

  • Azonnal megálló visszaforgásgátló

  • Egyes orsóknál a használati utasításban jelzett olajozási pontok

Cikkünkben Siági Lajos szervízmester tanácsaira támaszkodtunk.

Az orsók külsõ karbantartása

0 hozzászólás

Hozzászólások

k tokhal kép Perinti tó feederezés pontyokra csetni óriás tõkehal felsõ kurca gellért CUKK üveges pácolt kukorica lophius piscatonius angolna videók besenyszögi Berkley B4 pápa legnagyobb balatoni hal morone labrax siági lajos SHIMANO BEAST MASTER AX SPINNING 330 MH budapesti duna napijegy gyoma gerezd future carbon lánc bbz-1