Grafitbotok

Az elemi szénszál (karbon, grafit) botgyártásban való felhasználása (Fenwick 1973) tökéletesíthette tovább a kialakításukban már igen korszerű, üvegszál-poliésztert vagy más kötőanyagot pl. epoxigyantát, tartalmazó horgászbotokat. A szénszál lényegesen jobb szilárdsági, rugalmassági, tartóssági együtthatóival a kisebb öntömeg mellett a hagyományos üvegszál nem kelhetett versenyre. Az akkoriban gyártott kompozit anyagú bottestek (blankok) az üvegszál-szénszál vegyes alkalmazásával készültek, legtöbbször úgy, hogy a bot alaprétegét az elsőként feltekercselt üvegszálas mag adja és erre kerülnek a további ragasztó és kötőanyagba ágyazott grafitszálakat tartalmazó rétegek, melyeket szalagként vagy trapéz alakúra vágott szövet formájában szintén tekercseléssel rögzítettek. Érdemes megjegyezni, hogy a ma gyártott grafitbotok jelentős része ezen technológián alapul.

A botgyártásban az azóta eltelt időben a felhasznált grafitszál minősége, sűrűsége, mennyisége fejlődött a legnagyobb mértékben, melyek jelzéséül számokat (IM 6, 7, 8, 9), vagy a rugalmassági modulus viszonyszámait közlik gyártóik. A "High modulus karbon" alapú botanyagokban a grafitszál aránya már közel 100 %-os. Egyéb, a hadiparban, űrkutatásban kifejlesztett anyagokkal, mint pl. az elemi wolfram szál (boron), a kevlár (aramid) felhasználásával sok gyártó erősítette, és erősíti, botszériáit (pl. Daiwa Kevlar, Silstar Diaflex, stb.). A boronnal, kevlárral erősített bottestek ellenállóbbak lehetnek a külső fizikai behatásokkal szemben (ütődés, verődés), de a horgászbot csillapítását, terhelhetőségét is nagymértékben javíthatják ezek az anyagok.

0 hozzászólás

Hozzászólások

Cibakháza engedély Dam Super Natural Spin 60, 80 czigányhal vámosszabadi horgásztó napijegy zala tõserdõ Atractosteus váli horgászto használt orsók IeQEdnRitpDfc versenyládák üdülési SHIMANO Alivio BX Match 420 eladó stéggel morva kiflito bojlis végszerelékek BERKLI Kiszombor vájkos horgász hetijegy kenézlő holtágak napijegy hársasberek szarvasi holt kõrös álmoktava