pergetőorsók

Daiwa

Érdeklődnék, hogy használ-e valaki már huzamosabb ideje Daiwa Exceler S orsót pergetni, jó vagy rossz tapasztalat van-e. Az időtállóság lenne szempont, de gondolom, sajnos nem várható el olyan élettartam, mint az előző orsómnál, közel 20 évig nyúztam egy Daiwa GS 750 RD -t. Sajnos annyi pénzem viszont nincs, hogy japán gyártású orsót vegyek, a mostanit már szervizben sem lehet tovább foltozni. A másik orsó, amit még kinéztem, a Daiwa Legalis.

34 hozzászólás

Hozzászólások

2014. 02. 22. 11:04
Lazac! mi a baja,hogy már nem mükxik??
2014. 02. 22. 11:05
ha jól tudom akkor hátsófékes orsó!!
2014. 02. 23. 07:31
Na, mégegyszer, hátha...

Lentebb egy hírlevélként érkezett cikket szúrtam be (aza nem én írtam). Csak úgy érzem, fontos adalék a témához. Remélem, fognak látszódni a képek.

---

"Nem Minden Arany Ami Fénylik!



Az ember „száz év” horgászcikk kereskedői és gyártatói gyakorlattal képes azt a csacsiságot képzelni magáról, hogy ő már szinte mindent látott ebben a szakmában, nem sok új érheti a nap alatt.

És akkor egy napsütéses reggelen besétál valaki a boltba egy drága Daiwa orsóval és megkérdezi, hogy vállalunk e javítást.

Persze, már „száz éve”. Itt hagyatom a kuncsafttal az orsót, mondván hogy szétszedem és visszajelzek a hibáról. Én kis naiv, gondolom magamban, hogy úgy is gyorsan megcsinálom, mert ez egy drága Daiwa, sok baja nem lehet, én meg már javítottam annyit, hogy szinte ezek a munkák kis újból mennek.

Hát szétszedem!



Ez a kép tárul elém, amit most Önök is látnak.

Első gondolat ami felmerül bennem, hogy mi a fene kerül ezen a sz…ron ennyibe?



Hát nézzük meg közelebbről.



Mit is látok? Sima egyszerű műanyag fröccsöntött házat, alapozás nélküli festéssel. Lehet, hogy én vagyok túl igényes, de nem ezt várom egy drága orsótól.

És most lássuk a medvét, vagyis a hiba okát.




Ez a szürke valami az orsók egyik legfőbb tartó eleme. Ez viszi át a hajtást a rotorra, ez rögzíti a forgó csészét, ami a zsinór csévélésért felelős, tartja a hossztengelyt, ami az orsó dobját fogja.

Szóval ez egy nagyon fontos alkatrész, amit általában még az olcsó orsókon is bronzból készítenek és nem a sokkal gyengébb spiáterből!

Nézzük meg ezt az alkatrészt közelről.



Tisztán látszik, hogy az mellet, hogy ezt a fontos alkatrészt „hulladék” anyagból készítették és nem erős minőségi, ezáltal kicsit drágább, de sokkal erősebb bronzból, még alul is méretezték. A menet tetejére bronz anyát tettek, de olyan formában, hogy ne látszódjon alatta a spiáter. Ha a leendő vásárló leveszi a dobot, akkor csak a bronz anyát látja, az alatta lévő „gagyi” megoldást nem.

Ráadásul a menet hossz kiszámítás is rossz, mert csak pár menet fogja ezt az alkatrészt.

Az orsó tányérkereke teljesen átlagos. Ezt a megoldást használják régóta a legtöbb olcsó és drágább orsóban egyaránt.



Íme a tányérkerék.

Az orsó visszaforgás gátlós csapágya is teljesen átlagos, nem látom benn a kimagaslóan jó anyagminőségeket, tucatnyi olcsó típusú orsóban ez az alkatrész van beépítve.



És ismét felmerül bennem a kérdés, mi kerül ezen ennyibe?!

Sajnos a választ is tudom.

A gyártó extra profitja, a külföldi nagykereskedő profitja, a hazai nagykereskedő profitja, valamint a hazai kiskereskedő profitja (ami egyébként a legkisebb tétel).

Mindig is úgy gondoltam, hogy mi, magyar horgászok valamilyen szinten sznobok vagyunk. Nekünk márkanevek kellenek és nem a valós értékét nézzük az általunk megvásárolt termékeknek.

Csak egy példát mondanék. Sok horgászunk számára nem jó a magyar iparos álltál gyártott bojlis ólom, amit egyébként fél Európa kereskedői nagy megelégedéssel vásárolnak már vagy húsz éve, nem, nekünk sokkal jobb a Fox vagy a Korda. Ezek biztos mélyebbre merülnek a fenéknél!

Ennek az orsónak az esetében sajnos nem tudom a gazdájára húzni a vizes lepedőt, hiszen jóhiszeműen vett egy olyan márkát, amiben bízott, és nem gondolta volna, hogy ilyen terméket vesz, hiszen nem lát bele.

És van e happy endje a történetnek? Sajnos nincs. Természetesen pont ilyen méretű alkatrészünk bronzból nem volt, az egyedi legyártása pedig túl költséges lett volna.

Azt tudtam csak javasolni a gazdájának, hogy vigye vissza a boltba ahol vette, onnan pedig kiküldik Németországba javítatni.

Az orsó gazdája egy másodpercet gondolkodott, majd azt kérdezte van e kukám. Ezzel a dolgot meg is beszéltük.

Sajnos nekem is van egy ilyen orsóm.

A történetnek még egy tanulsága van. Nem csak a jó pap tanul holtig, hanem sajnos én is.



Antal István"
2014. 02. 23. 17:49
Valamiért nem az igazi írni ebbe a topicba, szét van esve a szöveg, talán az előzőleg beillesztett kép miatt?
2014. 02. 23. 18:59
Üdv!!

Azt hiszem az Úr szépen leirta a mai drága orsók igazi hátrányait!!!
2014. 02. 23. 19:01
Lazac!!

vegyél jobb silstar orsót!! az is megteszi ugyan ugy mint a 3x annyiba kerültek!!!!
2014. 02. 23. 19:06
Nem minden igaz, amit a világhálón írnak!

az eredeti Daiwa Exceler szervizelése

Van pár eltérés a tarzan által bemásolthoz képest!
Nekem elsőre a rotor rögzítő "bronz" csavar lett gyanús!

Már az is elég érdekessé és pikánssá teszi, hogy egy ABSF forráshoz köthető...


2014. 02. 23. 21:06
Kartal eredeti az mikor egyenesen a gyárból a kezedbe kerül!!!
2014. 02. 24. 07:14
Igen, a a GS széria hátsófékes, olyan finom és precíz fékkel még nem találkoztam akkor (19 éve), a Shimanoké sem volt olyan jó, de a mai hátsó fékek között is még mindig megállja a helyét. Mondjuk én is hibás voltam, sűrűbben kellett volna takarítani, ezalatt azt hiszem, háromszor volt. A tányérkerék jobb oldali perselye szétment, ez golyóscsapágyra lett cserélve. A hátsó féket borító műanyag csavar szétment, egyelőre nem tudom mivel pótolni. A legnagyobb baj, hogy elfáradt a visszaforgásgátló rugólemeze, sajnos bekapcsolt állapotban racsnissá vált, lehetetlennek tűnik cserélni, de végülis működik. A fogaskerekek, és a dobemelő csigatengely meglepően jó állapotban van, de a kopás azért már látható itt is. Amúgy meg mit panaszkodok, a 20 évnyi használatból 10 év pergetés volt, de utána is sokat volt használva.
2014. 02. 24. 12:36
A Shimano SIENNA belülről. Ez az orsó nincs 10e Ft. Pár évet szerintem kitart. S ha van kedved, karban is tudod tartani, megnövelve jelentősen az élettartamát. Szinte biztos vagyok benne, hogy közel húsz évet nem fogod használni, de három hasonlót beszerezve, már összejöhet az a két évtized...
2014. 02. 24. 18:34
a siennát én egy telematchen használom...egész megbízható, és a féke számomra kiváló
2014. 02. 25. 07:19
A Daiwa Legalist vettem meg, 35-ös méretben. Tudom hogy nem szabad így nekiállni de nem nézek ki belőle olyan hosszú életet, mint a GS -nek, bár szerencsére itt gyárilag csapágyazták a tányérkerék jobb oldalát is. Sajnos nem csigatengelyes a dobemelése, de legalább csapágyat kapott a kulisszakerék is, legalább ez nem fog kikopni. Elvileg. Az elmúlt tíz évben pedig egy Shimano Power Aero-t használtam pergetni(ami most 18 éves), ez még jobb állapotban van mint a Daiwa, de a zsinórterítése már nem az igazi, ez kulisszás, és eléggé kikopott.
2014. 02. 25. 07:31
gimmo: ha az újkori Silstar orsókra gondolsz, amiket a nevük eladása után csinálnak, akkor azokban nem bízom. A régiek közül viszont a mai nap is megvan kettő, bár már ritkán használom. Egy EX 35 és egy LX 50. Az LX széria már csúcs lett volna a márkának, de a fékje nem volt az igazi. Száraz teflonlamellás és nem olajos filces, hajlamos volt a megcsúszásra. Érdekes, de az EX-é jobb volt, de az meg nagyon rövidutas.
2014. 02. 26. 22:03
Lazac!!

Elhiheted,hogy a név megmaradjon ahoz kelett adni is!!!!olyat,hogy sok nagy nevek sem gyártanak már jobbat!!abban a kategóriában!!!
2014. 02. 27. 07:28
Igen, tisztában vagyok vele. A Kínába kihelyezett gyárak tömegszerűen gyártják ugyanazt, márka nélkül, az alkatrészek 95%-a csereszavatos a különböző orsókban, az éppen aktuális megrendelő márkáját nyomják rá, mondjuk reggel Abut készítenek, délután Mitchellt, este Energoteamet, éjszaka Sprot. Kivétel csak az anyaországban maradt gyárak, és ezekben valóban vannak igazi innovációk is, de a japán gyártású Daiwák, Shimanok és hasonlók legalább 50-60 E ft, a felső határuk több százezer, ezeket sajnos nem tudom megfizetni. Amiben esetleg mégis lehet különbség a kínai termékek között, az a minőségellenőrzés, ezt persze meg is kell fizetni.
2014. 03. 01. 12
Lazac hsz-ra igazolásul a Ryobi_ZAUBER-t másolva:

gyártják még
- SPRO - Blue/Red ARC
- Illex - Spise XS
- Tubertini - Zuaber
- PENN Affinity
- Sert - HELIX
- stb...
cimke alatt!
2014. 03. 01. 13:16
Kartal ha az infóm nem csal akkor a Ryobi közösült a tubertinivel!!!
De ha mindegyik orsót megveszed és ugy öszvéresited azt hiszem megkapod azt amire sokan vágynának!!Mert igy külön külön mindegyikbe van épitve gyenge pont!!Ami önmagában elég az,hogy 2-3 évente cseréld le!!!!
2014. 03. 01. 15:43
gimmo! ez jó> közösült! s megszületett a kis Ryobertini :D
2014. 03. 01. 21:23
:-)))
2014. 03. 02. 20:34
Gimmo :DDD
2014. 03. 09. 10:49
Sziasztok.Vegyél egy használt jó állapotu banax si pergetni tökéletes!
2014. 03. 09. 10:50
Gimmo a közösülés az kicsit más,szerintem a 2 cég max egybe olvadhatott:-) :-) :-)
2014. 03. 10. 04:35
A banaxok szerintem is jók, de a vásárlás egyelőre megoldva, megvettem a kis Daiwa Legalist. Egyelőre jónak tűnik, sajnos halat még nem látott. Viszont nyárra kellene egy harcsapergetésre is alkalmas orsó. (Nem vérbeli izomorsó, hanem olyan, amivel mondjuk 10-20 kg körüli kiszedhető. )Ideiglenesen, 1-2 szezonra a régi Silstar LX 50-es orsómra gondoltam, elég masszív, van benne anyag. Amit alakítanék rajta, az pont a fék. Kidobnám belőle a teflon lamellákat, kicserélném olajfilcre, de nem tudom, hol lehet ilyet beszerezni. Nem tapad, de hajlamos a megcsúszásra, nem az igazi.
2014. 03. 10. 04:45
Ja, az kimaradt, hogy sikerült a GS-t üzemképessé tenni. Nagyon finoman egy picit lehetett a visszaforgásgátló rugólemezen alakítani, kérdés, hogy meddig lesz jó, elvileg akár még több, sok szezont is kibírhat. A fékgombot meg le lehetett zárni egy gumikupakkal, nem szép, de jó.:) Pergetni már nem ezt használom, de más módszerre még sokáig jó lehet. A Shimano viszont sajnos nem javítható, excentrikusan kopott nagy mértékben a hajtótengely. Használom amíg jó, utána kész.
2014. 03. 11. 19:27
Lazac!!

Ne a teflon lamellákat dobd ki!!
Hanem a fék lamellákat sikköszörültesd le,mert azok présgépen leütött szarok,mint minden olyan orsóban amelyik leragad,megcsuszik!!
Ha azt megteszed meglátod felsőkategóriás lesz a féked rajta!!!
DE te is megtudod csinálni sik köszörükövön körkörösen lappal addig csiszolod még sikban nem lesz!!Sokat segit!!A teflon lamellágat meg véknyan zsirozd meg!!
2014. 03. 11. 20:11
Kartal !!!


http://www.ebay.co.uk/itm/TUBERTINI-RYOBI-ZAUBER-CM-3000-4000-FISHING-REEL-/161099290196?pt=UK_SportsLeisure_Fishing_Reels_JN&var=&hash=item2582441654

:-DDD
2014. 03. 14. 04:08
A teflon-t azért használják több helyen előszeretettel, mert !tapadásmentes! felületet biztosít. Szóval ha tényleg TEFLON lenne az orsó fékjének lamellái között, akkor gimmo fölösleges "zsírozni". Olyan kicsi a teflon felületek súrlódási tényezője, hogy azon a zsír (hosszabb távon biztosan), csak rontani fog. Főleg ha bedöglik, vagy összeszedi a port...

Kíváncsi lennék, hogy ezeket a remek ötleteket Gimmo honnan szerezheti? Az orsó használati útmutatójában szó sincs ilyenről!

Bár jobban átolvasva a hozzászólását, ha a fém lamellát egy köszörűkövön felérdesíti, akkor kellhet rá a zsír, hogy valamennyire állítható legyen a fék. Én egy ilyen "köszörűköves" beavatkozás után, javasolnék egy finom felületpolírozást. Azzal kiváltható lenne a zsírozás...

2014. 03. 14. 11:30
Valóban teflon lamellás. Elvileg ez a csúcsa lett volna annak idején a Silstarnak, a dobfékes LT -vel egyetemben, de a fék már újkorában is ilyen volt. Finoman, hosszú úton állítható, de csúszkál. Az alsókategóriás EX -emnek, bár rövidutas a fékállítása, de szinte hibátlan a fék egyenletessége. Azt hiszem, az is teflonos. Szedtem már szét annak idején jó párszor. Megvizsgáltam a lamellák felületét is, elvileg simák. Ha zsíroztam, akkor egy picit még rosszabb lett. Pont ezért gondoltam olajfilcre cserélni, illetve van egy régi hátsófékes Daiwa-m is, amiben valami bakelit szerű lamellák vannak, és az is hibátlan.
2014. 03. 14. 16:25
Kartal!!!!

Azokat a használati utmutatókat olyan emberek irták akiknek a szemét a hegyes ceruza vagy az iróasztal melett csak a szemét tudja kuszurni!!

Elnézést ha nem irtam oda a sik és polirozott felület legyen!!
Hosszabtávon rontana?? zsirozd ujra időben!!!
Kartal azért a teflon is polirozza a fémlamellát és pont az teszi oyanná amilyen!!olyan megcsuszossá!!
Kartal én nem olvasok használati utmutatót!De a sok üzemóra azért már nem hegyes ceruza!!
sőtt a hátsófékeseknél meg ha nincs időbe zsirozva ugy összetapad hogy csak cserélni lehet a kis felület miatt!!!
De szeretném ha egy használati utasitást bemásolnál ide!!
De ne muszály rám halgatni!!!

:-DDD
2014. 03. 15. 01:15
Akkor ha jól értem, ha valaki elég időt tölt (ÜZEMÓRÁT) a horgászattal a vízparton, akkor vitathatatlanul az orsó tuningolás és javítás mesterévé is válik.

Gimmo! Ezt ugye nem gondolod komolyan? Azt nem vitatom, hogy pár orsót szétszedve az évek alatt, már némileg van fogalmad arról, hogy milyen belülről egy orsó. De ettől még nem biztos, hogy jó is az amit itt idefirkantasz. Még ha nálad működik is. Kérlek ne sértődj meg, nem bántás ként írtam! Nem szeretném, ha szőrszálhasogatósba menne ez a dolog.
2014. 03. 15. 02:02
Nem tartom magam felkent gyakorlott orsó szerelőnek, így lehet, hogy nem jól látom ezt az egészet.

Gimmo!
Az általad általánosságban (az orsót gyártó és típusának megjelölése nélkül) leírt véleménnyel nem értek egyet. Feltételezve, hogy annál az orsónál ahol már a fék fémlamelláit sík-köszörülni kell, ott nem biztos, hogy teflon anyagú a lamellák közötti betét. Ha nem teflon, akkor biztos nem árthat a zsír sem... A teflon betét önmagában meg biztos nem polírozza a felületet, vagy nem jobban, mint ha esetleg más lenne benne...

Tipikusan ezeknek a "kamu" orsóknak olyan a használati utasítása/útmutatója, amilyennek Te is jellemezted.
2014. 03. 15. 02:17
Lazac!
Én úgy látom általánosságban, hogy a teflon betétes orsók nagyobb fékerő beállításra alkalmasak, akár kisebb fém lamellákkal is. A filc vastagabb és némileg összenyomható, ezért nagyobb lamellák szükségesek, hogy a kellő fékerőt kilehessen hozni (ezért használják szinte kizárólag csak első fékes orsóknál). Én az előzőek alapján nem javaslom az általad tervezett "változtatást".
2014. 03. 15. 14:48
Kartal semmi gond nincs mert hisz nem ugy irtam,hogy bár kit is megakarok győzni vele!!!
Elég nekem az,hogy több 100 orsón kitapasztaljam!!
Elhiheted,hogy én a hátsófékest jobban szeretem de nekem sem ezzel sem az elsőfékessel sincs baj a leirtakon elvégzett teendők után!!!
Pedig pár orsóba amiben nem teflon volt ütöttem bele lamellát!!!
De kinek a papné kinek meg a lánya!!!
a filckorongal meg teljesen igazad van csak elsőfékeshez lehet használni!!
2014. 04. 25. 00:31
Tarzan!
Ez a belso,es mechanika .....a tizeves quantum energy-m ehez kepest repulogep a worm-shaft hajtasaval,meg az acel-bronz belselyevel.

De egy regi rileh-rex-vagy forelle is messzemenoleg magasabb szinvonalat kepvisel,mint daiwanak ez a szemete.
tiszai wobblerezés lágymányosi öböl megközelitése bkv jármüvel Aranylazac FISHING BOX TOP Cart gurulós láda magántó tata to csongrád megye Dynamite Baits Hi Attract bojli BIG CARP Vörös magmix busázó horog felkotese horgász hetijegy nyugati főcsatorna horgászmúzeum legnagyobb hal öntözõfürt PONTYFOGÁSOK A NAPSUGÁR TÓN kala Ostoros garnélák helyipari dolgozók HE 2009 rekord halai rakósbot kiegészítõk legyezés belly-boatból pontyvadász dunakeszi tõzeg